Rynek usług księgowych – interesujące dane na temat branży
Z raportu „Rok po deregulacji. Rynek usług księgowych po uwolnieniu zawodu”, poza wnioskami dotyczącymi skutków deregulacji, można wyczytać wiele ciekawych informacji o postrzeganiu usług księgowych przez klientów z małych i średnich firm.
Badaniem przeprowadzonym przez portal Księgowi Przyszłości objęto 600 respondentów z całego kraju z podziałem na dwie kategorie – biura rachunkowe oraz przedstawiciele sektora MŚP.
Jak wynika z raportu prawie 57 proc. respondentów korzysta z księgowości wewnętrznej, natomiast ok. 43 proc. badanych firm zleca prowadzenie księgowości firmie zewnętrznej. Oznacza to, że istnieje sporo podmiotów, które nie zdecydowały się outsourcing księgowości.
Księgowi za największe problemy i zagrożenia dla swojej branży uznali presję na ceny usług (ok. 46 proc.), obniżający się poziom oferowanych usług na rynku (ok. 39 proc.) i gwałtowny wzrost konkurencji (ok 18 proc.). Z raportu wynika jednak, że po deregulacji nie nastąpiła masowa obniżka cen usług księgowych, a negatywne zmiany co do ilości klientów odnotowało zaledwie 6 proc. badanych biur rachunkowych. Przeważająca większość z nich nie odnotowała żadnej zmiany w tym zakresie. O tym, że deregulacja nie wpłynęła negatywnie na kondycję biur księgowych świadczy też fakt, że w okresie ostatniego roku w ponad połowie badanych biur księgowych nie zanotowano zmian w liczbie obsługiwanych klientów, a prawie 40 proc. zyskało nowe zlecenia.
Z badania jednoznacznie wynika, jak rzadko przedsiębiorcy decydują się na zmianę biura rachunkowego: ponad 80 proc. respondentów odpowiedziała, że dotychczas nie zmieniała biura rachunkowego, a niespełna 20 proc. zmieniła biuro w ciągu ostatniego roku i wcześniej.
Interesujące dane dotyczą informatyzacji biur rachunkowych. Tylko co 5 z przebadanych przedsiębiorców może komunikować się ze swoim biurem rachunkowym poprzez platformę internetową. Jednocześnie, choć technologia stanowi wsparcie dla komunikacji z biurem, przedsiębiorcy są zdecydowanie niechętni współpracy z biurem tylko za pośrednictwem Internetu – takiemu rozwiązaniu przeciwne jest blisko 90 proc. respondentów.
Na pytanie o czynniki jakie przedsiębiorcy biorą pod uwagę wybierając biuro rachunkowe wymieniano: cenę, zakres usług oraz opinie i rekomendację od innych firm. Dla pogłębienie wiedzy odnośnie decydujących kryteriów przedsiębiorcy mieli za zadanie uszeregować również trzy kryteria – cena, jakość usług oraz posiadane certyfikaty. W tym zestawieniu decydująca okazała się cena za oferowane usługi. Co ciekawe na drugim miejscu uplasowały się certyfikaty, wyprzedzając jakość świadczonych usług.
Źródło: http://www.ksiegowiprzyszlosci.pl/
Brak komentarzy